skip to Main Content

Zo kunt u de inning van vorderingen vergemakkelijken

Het aanmoedigen van klanten om op tijd te betalen komt vaak neer op het hanteren van solide systemen en processen. Deze blog geeft u een aantal tips over hoe u het incasseren van openstaande vorderingen kunt vergemakkelijken.

Door een intern betalingsbeleid te creëren waar u al uw klanten van op de hoogte stelt en waar zij zich aan moeten houden, kunt u toekomstige verlate betalingen voorkomen. Bovendien kunt u uren besparen op het gebied van het innen van vorderingen. Hiertoe dienen uw betaalvoorwaarden eenvoudig en duidelijk te zijn. U kunt intern flexibel zijn met deze voorwaarden, afhankelijk van uw klanten. Extern moeten uw voorwaarden solide zijn zodat uw klant precies weet wat hij kan verwachten wanneer hij handelt met uw bedrijf.

Deze checklist helpt u om het incasseren van vorderingen te vergemakkelijken en daarmee de controle over uw cashflow te behouden:

  1. Maak uw betaalvoorwaarden vindbaar. Laat uw klanten vroegtijdig weten wat de betaalvoorwaarden zijn en laat hieruit blijken dat u door deze processen in staat bent om financieel gezond te blijven. Vergeet niet om uw klanten van te voren akkoord te laten gaan met uw (algemene of betaal-)voorwaarden.
  2. Help uw klanten regelmatig herinneren. U doet er goed aan tenminste de betalingstermijn op de voorkant van elke factuur, elke herinnering en elke aanmaning te zetten. Het is nog beter om de exacte vervaldatum te vermelden.
  3. Houd uw cashflow gezond. Probeer met regelmaat te factureren gedurende de maand en let er op dat u niet alleen aan het begin of aan het einde van de maand uw facturen opmaakt.
  4. Automatiseer betalingen waar mogelijk. Automatische incasso’s kunnen een bijdrage leveren aan het verbeteren van betaalgedrag.
  5. Houd uw database up-to-date. Zorg dat u altijd een naam heeft van degene die verantwoordelijk is, maar ook dat uw over een direct nummer en een e-mailadres beschikt. Uiteraard moet u er ook voor zorgen dat u het juiste adres van de verantwoordelijke heeft.
  6. Zet een incassoprocedure op. Zie er op toe dat u een systeem start die al uw werknemers volgen wanneer een factuur niet op tijd betaald is. Maak hierbij een standaardprocedure voor brieven, e-mails en eventuele andere acties zodat uw werknemers dit consequent volgen.
Back To Top
×Close search
Zoeken