3 Tips Die Ervoor Zorgen Dat Een Klant Op Tijd Betaalt

3 tips die ervoor zorgen dat een klant op tijd betaalt

In een ideale wereld betaalt elke klant zijn factuur op tijd. Helaas komt het wel eens voor dat dit niet gebeurt, en dat is vervelend. Om ervoor te zorgen dat uw klanten op tijd betalen, geven we in deze blog een aantal tips. 

Tip 1: zorg dat de afspraken duidelijk zijn

Onze eerste tip: zorg dat er duidelijke afspraken met de klant worden gemaakt. Wanneer de afspraken niet duidelijk zijn voor de debiteur, kan dit leiden tot late betalingen. Zorg daarom voor een duidelijke betalingstermijn en zet de vervaldatum op de factuur. Het moet in alle communicatie met de debiteur duidelijk zijn wat de afspraken zijn. 

Laat merken dat u verwacht dat de debiteur op tijd betaalt. Zorg dat het duidelijk is dat er maatregelen kunnen worden genomen wanneer een klant niet tijdig betaalt.

Tip 2: maak gebruik van sociale bewijskracht

Een bekend en effectief beïnvloedingsprincipe is sociale bewijskracht. Dit is een doeltreffende manier om goed gedrag te stimuleren en wordt vooral veel gebruikt in de marketing. Sociale bewijskracht speelt in op de kracht van de groep. Hierbij geeft u aan dat meerdere mensen bepaald, gewenst gedrag vertonen. Omdat mensen niet uit de toon willen vallen, zullen zij hun gedrag vaak aanpassen aan de groep.

Wanneer u bijvoorbeeld aangeeft dat 95% van de klanten hun factuur op tijd betaalt, wil de debiteur niet uit de toon vallen. Dit vergroot de kans dat die debiteur ook op tijd zal betalen.

Tip 3: maak betaling gemakkelijk

De laatste tip: zorg ervoor dat klanten snel en gemakkelijk de betaling kunnen doen. Kunnen ze bijvoorbeeld een QR-code scannen die hen direct naar een beveiligde betaalomgeving doorstuurt? Of moeten ze ergens inloggen, zelf het rekeningnummer invullen en een speciale omschrijving toevoegen die stond in een mail van drie weken geleden?

Probeer zoveel mogelijk obstakels voor uw klant weg te nemen, zodat zij zonder moeite de betaling kunnen voldoen. Hierdoor is de kans groter dat zij op tijd betalen.

Betaalt uw klant niet op tijd?

Wij helpen u graag met het incasseren van uw vordering. Neem vrijblijvend contact met ons op of dien uw vordering in! Wanneer u uw vordering op een voor 16:00 uur indient, nemen we hem diezelfde dag nog in behandeling.

Neem contact op Vordering indienen

 

Back To Top
Zoeken