Aan het lijntje gehouden worden: waar ligt de grens? | Blogs | Nova Incasso
skip to Main Content

Aan het lijntje gehouden worden: waar ligt de grens?

In onze vorige blog hebben we gekeken naar het doel binnen uw bedrijf en dat u dit doel vooral niet uit het oog moet verliezen. We hebben naar gerichte oplossingen gekeken, zodat ook u als ondernemer uw doel niet uit het oog verliest. Maar wat als we nu eens kritisch kijken naar wat het effect van grote openstaande vorderingen is. Hoe ze ontstaan weten we inmiddels, maar waar trekt u de grens eigenlijk?

Veel bedrijven streven er naar om een langdurige relatie met hun opdrachtgevers op te bouwen, wat tot op zekere hoogte ook zeer terecht is. Een duurzame relatie met uw opdrachtgever zorgt voor een goede band, meer opdrachten en – als het goed is – zo voor meer inkomsten. Wanneer een opdrachtgever veel opdrachten aanlevert is het erg verleidelijk om al een nieuwe opdracht aan te nemen van deze opdrachtgever, ook al is een eerdere opdracht nog niet betaald. Dit kan natuurlijk altijd een keer voorkomen, maar u dient wel in de gaten te houden of dit bij een keer blijft of dat dit stelselmatig begint te worden. Het kan namelijk zo zijn dat de opdrachtgever u als buffer begint te gebruiken. Daarnaast is het bijna altijd een indicatie voor een slechte financiële staat van de opdrachtgever.

Het is daarom belangrijk om te bepalen tot waar u het op laat lopen en waar u de streep trekt. Neemt u hier een bepaald bedrag voor, een bepaald aantal openstaande facturen of toch iets anders? Het is in ieder geval van belang dat u in uw achterhoofd houdt dat des te meer opdrachten u nog van deze opdrachtgever aanneemt en uitvoert voordat er betaald wordt, des te groter uw investering wordt en daarmee ook het mogelijke verlies.

We zien dat met name cliënten die te maken hebben met één of twee grote klanten, moeite hebben om op hun strepen te gaan staan. We zien ook dat bedrijven die te maken hebben met een enorme hoeveelheid kleine klanten, vaak erg makkelijk een streep trekken. Dit heeft voornamelijk te maken met in welke mate ze afhankelijk zijn van hun klanten. De eerstgenoemde organisatie laat het vaak te veel oplopen, terwijl de andere vaak te snel een streep trekt, waardoor ze klanten verliezen. Een voorbeeld van een te afhankelijk bedrijf, is een ZZP’er die in de bouw actief was en het bedrag liet oplopen tot ruim boven de €40.000. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat de ZZP’er zelf in grote financiële problemen kwam. Een voorbeeld van een overhaaste handeling is een sportschool, welke wanneer hun klanten eenmaal niet betalen, deze klanten simpelweg lid af worden gemaakt en het geld als oninbaar wordt beschouwd. Hierdoor verliest het bedrijf ontzettend veel klanten en loopt het ook veel inkomsten mis.

Ons advies is om ervoor te zorgen dat u voor uw bedrijf op zoek gaat naar een realistische grens en dat u deze grens niet overschrijdt. Daarnaast moet u openstaande vorderingen van een enkele klant niet te ver op laten lopen, waardoor u afhankelijk wordt van de financiële situatie van dat bedrijf. Er moeten belletjes gaan rinkelen en aan de bel getrokken worden wanneer de schijn zich voordoet van stelselmatige gebeurtenis. U moet zich niet de afgrond in laten lokken door geld dat u voor wordt gehouden, maar wat u niet kunt krijgen.

“You’ve got to do what’s right, even if it’s hard. You’ve got to draw the line, before it goes too far.”

– Tiffany Alvord

Aan het lijntje gehouden worden

Back To Top
×Close search
Zoeken